کد خبر: 49008
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 28 شهریور 1403 - 12:58

داخلی

»

کتاب

 یازدهمین جایزه کتاب مهر برگزیدگان خود را شناخت

منبع : لیزنا
کتاب‌های برگزیده و شایسته تقدیر یازدهمین دوره جایزه «کتاب مهر» به کوشش دختران نوجوان کتابخوان به عنوان داور، معرفی شدند.
 یازدهمین جایزه کتاب مهر برگزیدگان خود را شناخت

به گزارش لیزنا، مراسم اختتامیه یازدهمین دوره جایزه کتاب مهر در روز شنبه، ۲۴ شهریور ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۶ الی ۱۸ در محل سالن تئاتر هامون با حضور نویسندگان، مترجمان و ناشران کتاب‌های نوجوان و حضور ویژه مدیر تئاتر هامون، آقای هادی حجازی‌فر برگزار شد.

 زهرانژاد بهرام از اعضای هیئت‌رییسه موسسه نیکوکاری «مهر طه» در این مراسم گفت: جایزه کتاب مهر اولین جایزه کتابی است که دختران نوجوان آن را داوری می‌کنند.

 جشنواره کتاب مهر با هدف ترویج کتابخوانی، برای آشنایی بیشتر دختران نوجوان با جهان ادبیات و در نتیجه، افزایش اعتماد به نفس و مهارت‌های آنان و نیز ایجاد ارتباط نزدیکتر بین نویسندگان و نوجوانان و کمک به معرفی آثار نویسندگان متعهد در حوزه نوجوان، در سال ۱۳۹۰ به پیشنهاد علی‌اصغر سیدآبادی و موسسه نیکوکاری مهر طه تاسیس شد.

 به گفته  فرزانه رحمانی، دبیر علمی جایزه کتاب مهر، داوران نوجوان علاوه بر مطالعه رمان‌های نوجوان چاپ شده سال قبل، به بررسی و نقد آنها می‌پردازند و با برقراری ارتباط مؤثر و فعالیت گروهی، انتخاب بهترین کتاب را نیز تجربه می‌کنند.

 یازدهمین دوره جایزه کتاب مهر با حضور داورانی از مؤسسه نیکوکاری مهرطه، موسسه  توانمندسازی مهر و ماه، انجمن درخت کوچک زندگی قزوین، پرنده درخت کوچک تهران، برخی مراکز کانون پرورش کودکان و نوجوانان در شهرهای تهران، تربت حیدریه، اردبیل و نیشابور، مؤسسه شکوفا، موسسه توکا انوشه دستان پرواز از مشهد، نوجوانان باغچه حواس و نوجوانان کتابخانه بهار در روستای رمین چابهار برگزار گردید.

 در این دوره کتاب‌ «جسدهای معلق» نوشته  مریم فریدی از نشر پیدایش، در بخش تالیف و کتاب «خواهرخوانده» با ترجمه لیلا حیدری از نشر پرتقال به عنوان کتاب‌های برگزیده و کتاب‌های «گریز از سال صفر» نوشته حسین قربانزاده خیاوی از نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش تالیف و کتاب «عمارت گالانت» با ترجمه محمد جوادی از نشر کتابسرای تندیس، از طرف داوران  شایسته تقدیر شناخته شد.

 دبیرخانه یازدهمین دوره جایزه کتاب مهر تلاش سازنده دو مروج کتاب ‌ها نسرین خضری و هانیه ابویسانی را قدر نهاده و آنها را به عنوان مروجان برگزیده یازدهمین دوره جایزه کتاب معرفی کرد.

نقد کتاب‌های برگزیده و شایسته تقدیر از طرف داوران نوجوان جایزه کتاب در مراسم اختتامیه خوانده شد و تندیس و لوح تقدیر نویسندگان و مترجمین کتاب‌های برگزیده و شایسته تقدیر توسط داوران نوجوان به آنها تقدیم شد.

 در ادامه دبیر علمی جایزه کتاب مهر،  فرزانه رحمانی ضمن قدردانی از این حرکت که باعث توانمندی دختران و زنان آینده این سرزمین می‌گردد، اعلام کرد: اکنون جایزه کتاب مهر درخت قوی و با صلابتی شده و تعداد بیشتری از گروه‌ها و حلقه‌های کتابخوانی برای پیوستن به جایزه کتاب مهر اعلام آمادگی کرده‌اند. امید که در دوره‌های پیش رو داوران نوجوان بتوانند گونه‌های مختلف ادبی مانند شعر، جستار و کتاب‌های حوزه دانش اجتماعی را نیز در کنار کتاب‌های داستان داوری نمایند.

دبیر اجرایی یازدهمین دوره جایزه کتاب مهر،  قاسمی نیکو از همه ناشرانی که کتاب‌های رمان رده سنی نوجوان را منتشر می‌کنند، درخواست کردند کتاب‌های چاپ اول سال ۱۴۰۲ خود را جهت بررسی به دبیرخانه جایزه کتاب معرفی کنند و در جهت تهیه این کتاب‌ها برای دوازدهمین دوره جایزه کتاب مهر با دبیرخانه همکاری کنند.